Gisteren deelde Facebook haar belangrijkste resultaten van 2015 naar aanleiding van de binnengekomen kwartaalcijfers van het laatste kwartaal. Facebook heeft weer laten zien dat het in staat is om te blijven groeien. 

Groeicijfers voor Facebook: steeds meer mensen actief op Facebook

Uit de presentatie blijkt dat het aantal personen die wereldwijd dagelijks actief zijn op Facebook in een jaar tijd met 17% is gestegen naar 1,04 miljard in december 2015. Dat een groot deel van de Facebookgebruikers het platform bekijkt vanaf haar mobiel blijkt uit het feit dat dagelijks 934 miljoen mensen mobiel online zijn. Hiermee noteert Facebook een stijging van 25% ten opzichte van een jaar eerder.

Een deel van de Facebookgebruikers heeft een account, maar checkt het nieuwsoverzicht niet elke dag. Facebook heeft daarom behalve dagelijks actieve gebruikers ook gekeken naar het totaal aantal gebruikers die tenminste eens per maand actief zijn op Facebook. Op 31 december kon Facebook 1,59 miljard (1.590.000.000!) noteren. Dit betreft een toename van 14% ten opzichte van het jaar ervoor. Best een indrukwekkend getal, als je bedenkt dat de wereldbevolking bestaat uit zo’n 7 miljard mensen en China met haar 1,3 miljard bewoners geen Facebook toestaat. Dat je een uitzondering bent als je niet met je mobieltje op Facebook zit, blijkt wel uit het feit dat enkel op de mobiele telefoon nog steeds 1,44 miljard personen eens per maand of vaker op Facebook actief zijn. Ook hier weer een indrukwekkende stijging van 21% ten opzichte van het jaar ervoor.

Uit recent onderzoek van Newcom, blijkt dat in Nederland de groei van Facebook met name te danken is aan de toenemende mate waarop senioren het platform ontdekken. Onder Nederlandse jongeren is het gebruik van Facebook gestabiliseerd. Deze laat geen grote stijging noch daling zien.

Mark Zuckerberg, de oprichter en CEO van Facebook, heeft dan ook weinig reden tot klagen. Hij spreekt over een geweldig jaar voor Facebook, waarbij de community en de business van Facebook is blijven groeien.

“We continue to invest in better serving our community, building our business, and connecting the world.”

De inkomsten bedroegen over heel 2015 $17,93 miljard, een toename van 44% vergeleken met een jaar eerder. Netto was 2015 goed voor $3,69 miljard.

Op mijn Facebookpagina kreeg ik laatst veel reacties van mensen die zeggen veel handel te drijven in Facebook groepen en hierbij zelfs meer te verkopen dan via bijvoorbeeld Marktplaats.nl. Dit kan ook bijna niet anders, gezien inmiddels meer dan 1 miljard Facebookgebruikers actief zijn in groepen. Behalve Facebook gebruiken bijna 1 miljard mensen WhatsApp.

Groeicijfers voor Facebook afgelopen jaar

De cijfers van Facebook van het afgelopen jaar

Facebook video en de race met YouTube

Gebruikers van Facebook kijken dagelijks zo’n 100 miljoen uur aan video op het sociale netwerk. In oktober 2015 liet Facebook nog weten dat er dagelijks 8 miljard video’s werden bekeken, maar volgens critici was dat getal een beetje misleidend. Als een automatisch afspelende video minstens 3 seconden in beeld was, werd hij al meegeteld als ‘bekeken’.

Het nieuwe cijfer maakt een betere vergelijking met de grote concurrent Youtube mogelijk. De videosite van Google maakte eind 2014 al bekend dat er meer dan 300 miljoen uur aan video’s per dag werd bekeken op Youtube. Facebook heeft YouTube dus voorlopig nog niet ingehaald wanneer het gaat om de totale tijdsduur van bekeken video’s. Toch zit Facebook YouTube steeds sterker achter de hielen. Mark Zuckerberg heeft bekend gemaakt nog een extra versnelling te gaan namen met een specifiek gedeelte op Facebook dat zal worden toegespitst op het aanbieden van video’s.