De mogelijkheden om Facebook Messenger bots voor je bedrijf te gebruiken zijn zeer divers. Door al deze mogelijkheden zien de meeste ondernemers, wellicht jij ook, door de bomen het bos niet meer. Onderstaand heb ik aan de hand van bestaande cases meerdere toepassingsmogelijkheden weergegeven om je een beeld/inspiratie te geven hoe simpel het kan zijn om Facebook Messenger bots in te zetten voor je bedrijf. Natuurlijk zijn er talloze andere mogelijkheden… Laat deze gerust in een reactie op dit blog even weten

1. Laat potentiële klanten deelnemen aan een quiz

Ik ben ervan overtuigd dat je weleens een quiz op Facebook hebt gezien. Denk bijvoorbeeld aan: Welke karakter uit Game of Thrones ben jij? Ben je meer een honden of kattenliefhebber?

Een quiz is een zeer leuke en interactieve manier om in contact te komen met je potentiële klanten. Waarom is een quiz zo leuk? Mensen heel benieuwd naar het resultaat dat zij behalen bij een quiz, we willen weten hoe goed we scoren, de resultaten delen met vrienden en onszelf herkennen in het resultaat. Die nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we deelnemen aan een quiz.

Enkele voorbeelden van een Facebook Messenger bot quiz:

  • Wat voor type leidinggevende ben jij?
  • Welke auto zou je moeten rijden als we kijken naar je rijgedrag of persoonlijkheid?
  • Hoeveel weet jij van wijnen/bieren? Ben je een echte kenner?
  • Ben je een Facebook expert of nog een beginner?

Hoe ziet een quiz binnen Facebook Messenger eruit?

Aan de hand van een voorbeeld is dit het gemakkelijkste uitleggen. Als voorbeeld gebruiken we de quiz van Godere Wines. Godere Wines verkoopt online exclusieve wijnen. Zij hebben door middel van een Messenger bot een quiz gemaakt om in contact te komen met potentiële klanten. Door middel van een Facebookbericht delen zij de quiz. Om deel te nemen aan de quiz moet een persoon het woord ‘Wijnquiz’ in een reactie op het Facebookbericht plaatsen. Na de reactie stuurt de chatbot de betreffende persoon direct een chatbericht binnen Facebook Messenger, zoals hieronder weergegeven:

Facebook-Messenger-Bot-Quiz

Om de quiz te starten is het vereist dat de persoon een reactie op het chatbericht stuurt. Na deze reactie stuurt de Messenger bot een nieuw chatbericht met de mogelijkheid om de quiz te starten. Druk je op ‘Start de Quiz’ dan zal de chatbot de eerste vraag naar je toesturen (zie hieronder).

Quiz-chatbot-Facebook Messenger

Vervolg van de wijnquiz van Godere Wines in Facebook Messenger

Doe mee aan de Facebook Messenger quiz en maak kans op een volledig Quiz-template voor je Facebook Messenger bot!

2. Verkopen genereren voor evenementen of producten

Net als bij e-mailmarketing bouw je een lijst met personen op binnen je Facebook Messenger bot.  Het is toegestaan om de personen die in jouw Messenger bot staan een persoonlijk chatbericht toe te sturen. Door de hoge open- en doorklikratio’s van de chatberichten zijn deze  zeer geschikt om je producten of diensten te verkopen. Aan het versturen van dergelijke chatberichten zitten wel regels… Zo mag je alleen binnen 24 uur na de laatste interactie van een persoon met je chatbot een promotioneel chatbericht versturen.

Zo hebben wij de mogelijkheid om chatberichten te versturen gebruikt voor de verkoop van tickets voor de Facebook Business Update.

Chatbericht-Facebook-Messenger-Bot-broadcast

Een chatbericht (ook ‘Broadcast’ genoemd) over de Facebook Business Update verstuurt naar de Messenger lijst.

Toen ik aan Mark voorstelde om het bovenstaande chatbericht te versturen was Mark in het begin heel sceptisch: ‘Gaan we ze nu niet spammen?’.  ‘Nee’ antwoorden ik. De personen uit onze Messenger lijst wisten dat ze dergelijke berichten konden ontvangen. Naast Mark heb ik vele andere ondernemers gesproken die sceptisch zijn over het versturen van chatberichten naar (potentiële) klanten, omdat ze verwachten dat het als irritant wordt ervaren. Maar is dat wel zo? Mijn ervaring is dat dit niet zo is. Kijk maar naar de onderstaande resultaten:

✅ 98,7% heeft het bericht gelezen (open ratio)
✅ 28,5% heeft doorgeklikt op het bericht (doorklikratio)

Resultaten-Facebook-Messenger-Bot-Campagne

Resultaten (open- en doorklikratio) van het verstuurde chatbericht

Deze resultaten zijn vele malen beter dan de resultaten bij onze e-mailcampagnes. Aan de hand van de bovenstaande resultaten kun je concluderen dat mensen uit je Messenger lijst goed interacteren met chatberichten. Waarom zouden anders zoveel mensen doorklikken? ?

ShopSpring

Een ander mooi voorbeeld voor het generen van verkopen via Facebook Messenger Bot is van ShopSpring. ShopSpring is een kleding webshop voor zowel dames- als herenkleding. ShopSpring heeft op de homepagina van de webshop een knop geplaatst waarmee mensen in contact komen met de Facebook Messenger bot. Druk je op de knop, dan zal de chatbot direct een chatbericht sturen met de vraag of je opzoek bent naar dames- of herenkleding.

Jij maakt een eerste keuze en vervolgens zal de Messenger bot vragen stellen omtrent de prijs, soort product, maat en kleur. Heeft de Messenger bot alle vragen gesteld, dan zal het een aantal producten toesturen die aansluiten bij de antwoorden die je hebt gegeven. ShopSpring heeft hiermee de vragen  verkoper in de winkel in een Messenger bot geplaatst, om ervoor  te zorgen dat een webshopbezoeker snel relevante producten te zien krijgt die hij/zij direct kan kopen.

Chatbot-Messenger-Bot-ShopSpring

De Facebook Messenger Bot van ShopSpring

3. Breid je service uit met een Facebook Messenger Bot

Messenger Bots zijn zeer geschikt om je klantenservice te verbeteren. Vragen die mensen stellen via Facebook Messenger kun je met behulp van Facebook Messenger bots automatisch beantwoorden. Je kunt namelijk ‘Keywords’ instellen die de bot kan herkennen. Wordt een keyword herkent door de bot, dan zal de de chatbot het door jou ingestelde chatbericht naar de persoon terugsturen. Met deze functie kun jij zeer gemakkelijk antwoorden op veelgestelde vragen automatiseren.

Hoe kun je keywords gebruiken om antwoorden te automatiseren?

Stel je voor je hebt een advertentie van ons voorbij zien komen over een webinar, maar je meld jezelf niet aan. Een dag later besluit je toch om jezelf aan te melden voor het webianr. Op dat moment kun je de advertentie niet meer terugvinden. Je besluit een bericht te sturen naar onze Facebookpagina. Op het moment dat je woord ‘webinar’ of ‘online training’ naar onze Facebookpagina toestuurt zal de Messenger bot het woord herkennen en je een chatbericht toesturen met de mogelijkheid om je aan te melden voor het webinar.

Keywords-Messenger-bot-Automatisch-antwoord

Het automatische antwoord van de Messenger bot op het moment dat iemand het woord ‘online training’ gebruik in een bericht naar onze Facebookpagina

KLM

Een ander bedrijf dat een enorm goede klantenservice heeft via Facebook Messenger is KLM. Ga je op reis en boek je een ticket via KLM.nl, zorg er dan voor dat je via Facebook Messenger op de hoogte wilt worden gehouden van je vlucht.  KLM zal je allerlei informatie over je vlucht toesturen, denk hierbij aan de orderbevestiging, reminder om in te checken, je reisschema, eventuele wijzigingen in je reisschema en je boardingpass. Stel je een vraag die de bot van KLM niet kan beantwoorden, dan is er een medewerker beschikbaar die de vraag kan beantwoorden.

KLM-Facebook-Messenger-Bot

De Facebook Messenger Bot van KLM

Customer Chat plugin van Facebook

Hoogst waarschijnlijk is het je niet ontschoten, maar ook op deze webpagina is de customer chat plugin aanwezig. Deze plugin van Facebook is namelijk een chatfunctionaliteit die je op je website kunt plaatsen. Met customer chat plugin bied je websitebezoekers de mogelijkheid om snel en laagdrempelig in contact met je bedrijf te komen. Het voordeel van deze chatfunctionaliteit is dat je het direct kunt koppelen aan je Messenger bot. Hierdoor is het mogelijk om 24/7 beschikbaar te zijn voor je websitebezoekers.

“Wist je dat…
53% van de mensen aangeven eerder te kopen bij een bedrijf waarmee ze kunnen chatten.

Met deze chatfunctie geven wij onze websitebezoekers de mogelijkheid al hun vragen te stellen. Drukt de persoon op ‘Nu chatten’ dan zal het direct in contact komen met onze Messenger Bot. De chatbot vraagt in het eerste berichtje waar de persoon een vraag over heeft, zodat iemand niet hoeft te typen en direct geholpen kan worden. Laat je niet tegenhouden, probeer de chatfunctie gerust even uit… ?

In een ander interessante blog hebben we uitgelegd hoe jij de customer chat plugin kunt instellen.

4. Deel content met je fans en houd men up-to-date van je bedrijfsactiviteiten.

Focus jij op het opbouwen van een relatie met je fans door het delen van waardevolle content?

Messenger bots zijn dan een zeer geschikt kanaal om deze content met je fans te delen. Zoals hierboven al aangegeven is worden Messenger berichten zeer goed gelezen door de personen uit je Messenger lijst, soms tot 95%! Deze resultaten behaal je niet met een post op je Facebookpagina of een e-mail naar de personen in je e-maillijst. Een klein deel van jouw fans zien namelijk jouw Facebookberichten in het nieuwsoverzicht.

NOS update

De NOS speelt goed in op deze voordelen van Facebook Messenger bots. Zo heeft het bedrijf een aparte Facebookpagina aangemaakt, namelijk de NOS update pagina. Op het moment dat je jezelf aanmeldt voor de Messenger bot vontvang je iedere dag om 12:00u een aantal chatberichten met de hoogtepunten uit het nieuws. Naast het nieuws kun je aangeven file-informatie of informatie voer het weer te willen ontvangen.

NOS-update-Facebook-Messenger-bot

Enkele chatberichten met de hoogtepunten uit het nieuws van de NOS update Facebookpagina die iedere dag om 12:00u worden verstuurd,

Naast het delen van content kun je jouw fans op de hoogte houden van jo

uw bedrijfsactiviteiten. Zo versturen wij de chatberichten met verschillende content naar iedereen in onze Messenger lijst. Denk hierbij aan, informatie over webinars, blogberichten, onze Facebookberichten en tips omtrent Facebook & Instagram marketing.

Content-delen-via-Mesenger-Bot

Een voorbeeld van een recent chatbericht naar onze Messenger lijst voor een van onze webinars

Jij bent aan de beurt!

Op dit moment liggen er enorme kansen voor ondernemers om zeer goede resultaten te behalen. Ga jij ermee aan de slag? Zo ja, hoe jij ga je Facebook Messenger bots inzetten voor je bedrijf of nog beter… Hoe gebruik je Facebook Messenger bots al? Laat het even weten in een reactie op dit blog!