Facebook Local Awareness Ads

Local Awareness Ads vanaf vandaag in Nederland

In Facebook Campagnes by Mark Bongers

Bijna een jaar geleden, in oktober 2014, kondigde Facebook een nieuwe functie aan welke hyperlokaal adverteren mogelijk zou moeten maken. Nu een jaar later kunnen Facebookpagina’s in Nederland gebruik maken van Local Awareness Ads.

Wat zijn Local Awareness Ads?

Met Local Awareness Ads kunnen lokale bedrijven zoals winkels en restaurants een straal om hun eigen locatie trekken vanaf 1 kilometer. Wie zich op dat moment binnen deze straal bevinden, krijgen zij bij een bezoek op Facebook een advertentie te zien. Dit is geen advertentie zoals we tot nu toe gewend zijn, maar eentje waarmee je met een druk op de knop een routebeschrijving kunt starten of het bedrijf kunt bellen. Op deze manier wordt het erg laagdrempelig voor het winkelend publiek om de stap naar de winkel te zetten. Het doel is dan ook om direct bezoekers in je winkel te krijgen en zo offline aankopen te vergroten.

De resultaten van Local Awareness Ads in de Verenigde Staten zijn erg positief. Dit komt omdat de advertenties inspelen op de behoeften die mensen op dat moment hebben. Als ik me bijvoorbeeld in het winkelcentrum van Uden bevind, dan is de kans zeer groot dat ik op dat moment geïnteresseerd ben in een dagaanbieding van een winkel in hetzelfde centrum. Om deze reden zouden Local Awareness Ads wel eens de doodsteek kunnen worden voor lokale krantenadvertenties.

Hoe stel je Local Awareness Ads in?

De verwachting is dat Local Awareness Ads beschikbaar komen als doelstelling voor je campagne wanneer je hebt geklikt op ‘Advertenties maken’. Dit menu is te vinden wanneer je op het pijltje naar beneden klikt in de blauwe bovenbalk van Facebook. In Nederland is deze advertentie mogelijkheid nog niet toegevoegd aan dit menu. Wanneer je echter op de tijdlijn van je Facebookpagina kijkt, zie je aan de linkerkant de melding ‘Word gebeld via het nieuwsoverzicht’. Wanneer je daarop klikt, is het mogelijk om jouw eigen Local Awareness Ad te maken.

Local Awareness Ads op Facebook

Linksonder op de tijdlijn van je Facebookpagina klik je op ‘Lokaal bedrijf promoten’ om de Local Awareness Ads te maken.

Aan de slag
Zelf heb ik al maanden uitgekeken naar deze nieuwe functionaliteit van Facebook in Nederland. Ik heb hele hoge verwachtingen bij deze functie. Daarom ben ik benieuwd naar jouw eerste ervaringen met de Local Awareness Ads. Heb je een vraag of ervaring met deze nieuwe advertentie mogelijkheid die jij graag wilt delen? Laat dan onderstaand een reactie achter.

 

 

Facebook Comments