Tijdens mijn webinars en trainingen vertel ik regelmatig over de geschiedenis van het algoritme van Facebook. In 2007 is Facebook begonnen met het bedenken van een filtering voor haar berichten, omdat er een overschot aan berichten is voor je nieuwsoverzicht. Nu, 9 jaar later, laat Facebook een algortime op Instagram los.

Een algoritme was voor Facebook noodzakelijk, omdat een gemiddeld persoon 1500 berichten per dag op zijn/haar nieuwsoverzicht te zien krijgt. Dit aantal kun je natuurlijk nooit allemaal verwerken, dus kiest Facebook voor jou de meest relevante berichten uit. Want: hoe beter de berichten bij je passen, hoe leuker je het vindt, deste langer je online blijft en… hoe meer tijd Facebook heeft om advertenties te tonen. Die advertenties zijn het businessmodel van Facebook. Daarom ziet Facebook haar algoritme als de levensader van het bedrijf.

Het was dan ook niet de vraag of Facebook haar ervaring met dit algoritme ook los zou laten op Instagram, maar wanneer. Instagram groeit met 37% per jaar en sinds het afgelopen najaar kan er ook geadverteerd worden op dit kanaal. Met het introduceren van het algoritme voor het nieuwsoverzicht van Instagram wil Facebook ook daar hetzelfde tucje toepassen.

Volgens Kevin Systrom, de mede-oprichter van Instagram, missen Instagram-gebruikers 70% van de berichten in hun nieuwsoverzicht. Ik verwacht dat dit percentage de komende jaren alleen maar verder toe zal nemen. Het algoritme wordt dan ook op het juiste moment ingevoerd, al ben ik wel bang dat dit ook voor onrust zorgt onder Instagram gebruikers. Vooralsnog blijft het beperkt tot een test. Facebook is slim genoeg om nieuwe innovaties eerst goed door te testen onder haar gebruikers, voordat deze stapsgewijs wordt uitgerold.