Facebook training, uitgebreide Facebook marketing cursus of je Facebook marketing uitbesteden?

Een Facebook training volgen in een dag. Handig! Maar is het genoeg om jouw Facebookpagina tot een succes te maken? Is daarvoor een uitgebreide Facebook marketing cursus nodig, of zou je jouw Facebook marketing uitbesteden? Deze blog helpt je bij het maken van de juiste beslissing.

Facebook marketing training

Als je op internet zoekt naar een Facebook marketing training, dan word je overspoeld met zoekresultaten. Diverse aanbieders – waaronder ik – bieden Facebook marketing trainingen aan voor zowel beginners als gevorderden. Veel trainingen duren een dagdeel of een dag. Wat leer je op zo’n dag? Is een dagje Facebook training voldoende om jouw Facebook marketing op de rit te krijgen?

Het antwoord op deze vraag is van meerdere factoren afhankelijk. Als je nog niet zoveel ervaring hebt met Facebook, dan kan een Facebook training je alvast een duwtje in de goede richting geven. Het helpt je bij het inschatten van de waarde van het sociale medium, waardoor je focus en aandacht meer op Facebook komt te liggen. Hierdoor zul je waarschijnlijk betere resultaten boeken.

Een dag of dagdeel is voor veel ondernemers echter te kort om echt voldoende specialisme op te bouwen op het gebied van Facebook marketing om direct topresultaten te boeken. Tijdens een Facebook training van een dag kan er vaak niet te diep worden ingegaan op een specifiek onderwerp, zoals Facebook adverteren, Facebook campagnes of Facebook content, omdat dagtrainingen vaak breed ingestoken worden. Zelf heb ik om die reden mijn Facebook dagtrainingen beperkt tot een specifieke subdiscipline van Facebook marketing. Je kunt bij mij dus niet een ‘algemene’ Facebook training van een dag volgen.

Wil je als beginner bijvoorbeeld alleen al voldoende kennis hebben opgebouwd over Facebook adverteren om dit echt succesvol te kunnen toepassen, dan heb je minimaal een dag nodig. Mocht je bijvoorbeeld je Facebook content al goed beheersen, dan kun je ervoor kiezen om jezelf in een specifiek onderdeel van Facebook marketing in een dag bij te scholen. Voor dat doel is een training Facebook marketing van een dag prima geschikt.

Uitgebreide Facebook marketing cursus

Het volgen van een meer uitgebreide Facebook marketing cursus is daarom voor veel ondernemers aan te raden die op zoek zijn naar verdieping in de belangrijkste disciplines van Facebook marketing. Op dit moment ben ik een Facebook marketing cursus aan het voorbereiden met een duur van 2 maanden. Op deze manier hebben mijn cursisten voldoende tijd om alle belangrijke facetten van Facebook marketing te leren. Mij als trainer geeft het de tijd om gedurende het traject feedback te geven op de cursisten en iemand te sturen op zijn of haar sterktes, zwaktes en bestaande kennis.

Maar bezit je met deze kennis en vaardigheden de sleutel tot het succes van jouw Facebook marketing? Nog niet helemaal. Behalve je kennis en vaardigheden heb je vooral discipline nodig. Facebook is geen kanaal om af en toe bij te werken wanneer je het wat rustiger hebt. Dit lijkt een inkoppertje, maar mijn ervaring is dat discipline de grootste valkuil is voor het succes van ondernemers op Facebook. Alleen Facebook marketing waar je consistent en doelgericht aan werkt zal haar vruchten afwerpen. Daarom vind ik het belangrijk om mijn cursisten nog tenminste 2 jaar na het volgen van de Facebook marketing cursus te kunnen coachen tijdens mijn wekelijkse vraag & antwoord sessies.

Je Facebook marketing uitbesteden

Behalve jezelf verdiepen in je Facebook marketing, kun je ook overwegen om je Facebook marketing uit te besteden. In de meeste gevallen ben ik geen voorstander van deze keuze. Neem ten eerste maar eens een kijkje op de meest succesvolle Facebookpagina’s van MKB-bedrijven in Nederland: Schorem Haarsnijder en Barbier, Dekbed-Discounter, Pietitie en ga zo maar door. Geen van hen heeft astronomische marketingbudgetten, maar toch zijn ze allemaal zeer succesvol met Facebook marketing. Hoe dat komt? Omdat ze allemaal gestructureerd, doelgericht en vooral ook gepassioneerd omgaan met hun fans. Hierdoor komen ze authentiek over.

Ga je Facebook marketing uitbesteden? Screen bureaus dan op de mate van betrokkenheid die zij tonen bij jouw bedrijf of merk. Alleen door intensief samen te werken waarbij je duidelijk elkaar aanvoelt kan resulteren in jouw succes op Facebook. Het marketingbureau moet het verlengstuk zijn van de identiteit die jij zelf uitdraagt. Minder goede marketingbureaus hechten hier onvoldoende waarde aan, waardoor het gevoel van de Facebookpagina niet meer klopt met de identiteit van de ondernemer. Mocht je echt zelf geen tijd hebben om je Facebook marketing op te pakken of heb je simpelweg totaal geen affiniteit met Facebook? Op verzoek heb ik een overzicht voor je van vakbekwame en betrouwbare in Facebook marketing gespecialiseerde bureaus.

Facebook training, uitgebreide cursus of uitbesteden: wat past bij jou?

Veel ondernemers weten dat ze graag succesvol willen zijn op Facebook, maar twijfelen over de weg die zij hiervoor willen bewandelen. Twijfel je naar aanleiding van dit artikel nog over welke oplossing het best past bij jouw streven om succesvol te worden op Facebook? Plaats een reactie onder dit artikel of neem even persoonlijk contact met me op, zodat ik je kosteloos en vrijblijvend kan adviseren over de beste oplossing voor jouw situatie.