Voorheen was het altijd mogelijk om de preview van link-berichten op Facebook aan te passen. Sinds kort is er een update uitgevoerd, waarbij het niet meer mogelijk is om de preview van link-berichten op Facebook aan te passen. Dit, terwijl juist veel Facebook-paginabeheerders deze functie veelvuldig gebruiken. Ondanks dat het niet meer op de bovenstaande manier kan, heeft Facebook aangegeven dat jij op meerdere manieren toch de preview kunt aanpassen. Maar waarom heeft Facebook deze functie dan verwijdert? En hoe kun jij alsnog de preview aanpassen?

Waarom heeft Facebook deze functie verwijderd?

Voor veel mensen was deze functie zeer waardevol. Maar waarom heeft Facebook deze update dan toegepast? Het probleem was dat sommige Facebookpagina’s deze functie misbruikte, om op deze manier ‘Fake News’ te publiceren. Facebook weet dat een groot gedeelte van haar gebruikers alleen link-titels lezen. Op het moment dat Facebookpagina’s hier clickbait-titels in plaatsen (een titel die niet overeenkomen met de inhoud van het artikel) worden mensen verkeerd geïnformeerd. Dit wil Facebook natuurlijk niet hebben. Facebook heeft niet voor niets in november vorig jaar aangegeven om maatregelen te nemen tegen ‘Fake News’. Dit is een van deze maatregelen.

Ontdek hier wat Facebook beschouwt als clickbait

Preview van link-berichten op Facebook aanpassen

De preview van link-berichten op Facebook kun je niet meer aanpassen

Hoe kun jij de preview van link-berichten op Facebook alsnog aanpassen?

Ondanks de update is het nog steeds mogelijk om de preview van een link-bericht aan te passen, en wel op drie verschillende manieren. Hieronder zal ik een voor een de manieren aan jou uitleggen.

Manier 1: Link ownership tool

De eerste optie is om gebruik te maken van de link ownership tool van Facebook. Helaas hebben de meeste Facebookpagina’s niet de mogelijkheid om van deze functie gebruik te maken (ik ook niet). Uitgevers daarentegen kunnen deze functie wel gebruiken. De reden hiervoor is dat uitgevers afhankelijk zijn van deze functie.

Voordat jij gebruik kunt maken van de functie moet eerst je website verifiëren. Dit doe je door de code-snippet in de header van je website te plaatsen en daarna op ‘Verify’ te klikken om te kijken of de implementatie van de code gelukt is.

Vraag jij je af of je van deze optie gebruik kunt maken. Dit kun je checken door te klikken op ‘Publicatietools’ in de witte menubalk. Als jij aan de linkerkant onder ‘Link ownership’ ziet staan, dan kun jij gebruik maken van deze functie. Zie jij dit niet staan dan kun jij geen gebruik maken van deze functie.

link ownership Facebook

Het aanpassen van de preview van link-berichten op Facebook via Link Ownership

 

Waarschijnlijk kun jij geen gebruik maken van deze link, dus zullen de onderstaande twee opties relevanter zijn voor jou:

Manier 2: Open Graph Tags

Op het moment dat jij een link in een Facebookbericht zet, haalt Facebook automatisch de titel, afbeelding en beschrijving van de website op. Facebook kijkt in eerste instantie naar de Open Graph Tags die zij kunnen ophalen. Indien deze niet aanwezig zijn pakt Facebook meestal de eerste header die zij tegenkomen op de website. Deze zal Facebook dan gebruiken als link-titel. Ditzelfde geldt voor de afbeelding.

Veel mensen willen echter deze titel en afbeelding niet delen op Facebook. Dit is dan ook de reden dat Open Graph Tags bestaan. Hiermee kun jij namelijk precies aangeven wat Facebook in de preview moet plaatsen. Doordat de Open Graph Tags zeer technisch zijn, is het voor veel mensen niet mogelijk om dit handmatig aan te passen. Maak jij gebruik van een WordPress website? Dan kun jij met de Yoast SEO Plugin deze tags gemakkelijk aanpassen. Binnen een Joomla website kun jij gebruik maken van de plugin: Perfect Open Graph Tags. Deze plugins geven jou de mogelijkheid om de titel, afbeelding en beschrijving te veranderen voor Facebook. Geef in de plugin aan welke titel, afbeelding en beschrijving jij wilt gebruiken en deze worden gebruik op het moment dat Facebook de informatie gaat ophalen van jouw website.

Heb jij wijzigingen aangebracht in deze plugins, maar Facebook neemt deze wijzigingen niet over? Dan kan het zijn dat Facebook de oude informatie nog in hun cach heeft staan. Om ervoor te zorgen dat Facebook toch de juiste informatie gebruikt kun jij gebruik maken van Facebook’s Open Graph Object Debugger:

Facebook open graph debugger

Plaats de betreffende link in het invulvak en klik op ‘Fetch new scrape information’. Op het moment dat jij de link plaatst in een Facebookbericht zal Facebook de informatie van de aangepaste Open Graph Tags gebruiken.

Manier 3: Het maken van een Facebook advertentie

Een derde en laatste methode voor het aanpassen van de preview kan door het maken van een Facebookadvertentie. Maar hoe dan? Tijdens het maken van een advertentie kun jij zelf de titel, afbeelding en beschrijving van de preview bepalen.

Facebookadvertentie aanpassing titel afbeelding beschrijving

Dat jij een Facebookadvertentie maakt, betekent niet direct dat jij geld moet betalen voor het aanpassen van de preview. Het enige wat moet gebeuren is dat Facebook de advertentie goedkeurt. Direct na deze goedkeuring zet jij de advertentie stop. Hierdoor geef jij geen cent uit, maar heb jij wel de preview van het bericht aangepast. Maar hoe kun jij dat bericht nu publiceren op je pagina?

Dit kun jij doen door naar het advertentiebeheer te gaan en daarna linksboven op de drie horizontale streepjes te klikken. Vervolgens klik op ‘alle hulpmiddelen’ en selecteer jij de optie ‘Paginaberichten’. Het bericht dat jij zojuist gemaakt hebt zal bovenaan in de lijst worden weergeven. Selecteer het bericht en klik op de knop ‘Acties’ om het bericht te publiceren of in te plannen.

Paginaberichten in advertentiebeheer

Vond jij dit artikel nuttig? Ga jij een van deze oplossingen gebruiken? Laat het ons weten in een reactie.