“Klopt het dat Facebook mijn Facebookberichten maar aan 6% van al mijn likes laat zien?” “Ik merk steeds vaker dat mijn berichten minder mensen bereiken, hoe kan dit?” “Laat Facebook expres mijn bericht aan minder mensen zien, zodat ik ga adverteren om mensen te bereiken?” Dit soort vragen stellen de cursisten steeds vaker. Het zijn vragen, die we graag voor je beantwoorden. Maar nog belangrijker. We geven je in deze blog tips hoe je jouw bereik kunt vergroten.

Hoeveel procent van je fans bereik je tegenwoordig?

Veel bronnen geven aan dat het organische bereik binnen Facebook schrikbarend laag is, zelfs 6% of lager. Deze bronnen verwachten dat het gemiddelde bereik in de toekomst verder zal zakken. In februari 2017 kwam Zoomsphere (een bedrijf dat het organisch bereik heeft geanalyseerd van alle fans binnen hun database) daarentegen met een rapport waarin zij laten zien dat het gemiddelde organisch bereik van pagina’s uit hun database 22,4% betreft. Daarnaast laat een ander onderzoek van Zoomsphere echter zien dat dit percentage veel hoger is. In onderstaande grafiek is het gemiddeld organisch bereik op Facebook in 2017 bij verschillende pagina vind-ik-leuks weergegeven. De conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat kleinere pagina’s (onder 1000 vind-ik-leuks) een groter percentage (36,0%)  van hun fans bereiken dan zeer grote pagina’s met een miljoen vind-ik-leuks of meer (14,0%).

Percentage fans bereik op Facebook per grootte Facebookpagina

Percentage fans bereik op Facebook per grootte Facebookpagina

Hoewel het organisch bereik op Facebook een dalende trend laat zien, is het nog steeds mogelijk om een groot deel van je fans te bereiken. We zullen er toch aan moeten wennen dat gratis gebruik van Facebook steeds minder vanzelfsprekend zal zijn. Maar hoe kunnen we er toch voorzorgen dat we het bereik van onze Facebookpagina vergroten?

Tips waarmee je meer bereik op Facebook genereert

Op het internet zijn veel tips te lezen die jij kunt toepassen om het met jouw Facebookpagina het bereik te vergroten. De vele guru’s en bedrijven spreken hierbij over het inspelen op de Edgerank. Facebook gebruikt de Edgerank al een lange tijd niet meer. De Edgerank bepaalde aan de hand van duizenden factoren wie je bericht wel en wie je bericht niet te zien kreeg.  De Edgerank is echter te verdelen in drie hoofdfactoren, namelijk affiniteit, gewicht en tijd.

  • Affiniteit: Heeft iemand veel interactie met jouw Facebookpagina, door bijvoorbeeld je Facebookberichten te liken, dan is de kans groot dat hij in de toekomst meer berichten van jouw Facebookpagina ziet. Hoe vaker er interactie is, hoe groter de kans.
  • Gewicht: Hiermee wordt het soort Facebookbericht bedoelt. Kijk je veel video’s op Facebook? Dan zul je in de toekomst eerder een videobericht te zien krijgen dan een tekstbericht.
  • Tijd: Naarmate een bericht veroudert, neemt de relevantie af. Hierom is de kans groot dat je oudere berichten minder vaak in je tijdlijn ziet.

Als Facebook de Edgerank niet meer gebruikt, hoe bepalen ze dan wie je wel en niet bereikt met je Facebookpagina? Dit gebeurt aan de hand van tienduizenden factoren. Volgens Adam Mosseri (VP, News Feed at Facebook) is het algoritme (globaal gezien) een formule van verschillende stappen om een probleem op te lossen. Deze stappen zijn, inventariseren, signaleren, voorspellen en een score bepalen. Het alogritmelijkt op ons eigen dagelijkse beslissingsproces.

  • Wat hebben vrienden en bedrijven gepost? (Inventarisatie)
  • Wie heeft dit bericht gepost? (Signalen)
  • Hoe groot is de kans dat je reageert? (Voorspellingen)
  • Relevantiescore (Score)

Een illustratie hoe het algoritme van Facebook werkt:

Facebook algoritme bereik Facebookbericht

Illustratie hoe het algoritme van Facebook werkt

#1 Post geen berichten om te posten, maar publiceer kwaliteit

Er wordt veel gesproken over het aantal berichten dat je per week op Facebook moet plaatsen. Hierdoor is het niet duidelijk hoeveel berichten je als bedrijf moet plaatsen. Volgens onderzoek van Sotrender geld voor de meeste bedrijven dat je minimaal 2 keer per week een Facebook bericht moet plaatsen, omdat je anders interactie met je fans verliest. Om het meeste uit je Facebookpagina te halen moet je 5 tot 10 keer per week posten. Hieruit kan geconcludeerd worden dat er niet snel verzadiging in het nieuwsoverzicht optreedt. Wees dus niet te bang om meer te posten. Houd hierbij wel in je achterhoofd dat de effectiviteit van je berichten afneemt wanneer je meer dan twee keer per dag een bericht op Facebook plaatst.

Postfrequentie vs bereik op Facebook

Postfrequentie per dag versus het bereik op Facebook

#2 Maak gebruik van langere Facebookberichten

Een langer bericht zorgt voor meer interactie met je fans. Meer interactie betekent meer bereik op Facebook. Doordat mensen gemiddeld meer tijd spenderen aan je Facebookbericht dan aan andere Facebookberichten betekent dit dat je bericht relevant en interessant is voor je fans. Hierdoor is het mogelijk dat Facebookberichten met weinig reacties toch veel mensen bereiken. Facebook houdt namelijk bij hoeveel tijd er wordt genomen om je berichten lezen. Een indicator hierbij is de ‘Meer weergeven’ optie. Klikt een persoon hierop, dan betekent dit dat je bericht van hogere kwaliteit is. Immers de persoon wil het gehele bericht lezen.

Bij langere Facebookberichten is het belangrijk dat je zorgt voor een prikkelende teaser / intro waardoor mensen ook op de ‘Meer weergeven’ optie klikken. Is deze teaser er niet, dan zullen mensen in het in nieuwsoverzicht je Facebookbericht voorbij scrollen. Dit geldt eigenlijk voor elk Facebookbericht dat je plaatst. 😉

#3 Gebruik geen youtube video’s, maar eigen video’s

Facebook vind het zeer belangrijk dat men originele content op Facebook plaatst. Plaats dus nooit een link naar een Youtube video of een doorgeposte Instagram foto, maar maak gebruik van originele Facebook content. Waarom moet je geen Youtube video op Facebook publiceren? Facebook en Youtube zijn twee grote concurrenten van elkaar. Beide platformen strijden voor de meeste video weergaven. Om deze reden is het algoritme zo ingesteld dat een een Facebookbericht met een link naar Youtube video minder personen bereikt dan een Facebookbericht met een eigen video.

Verschil bereik op Facebook eigen video vs Youtube

Verschil in bereik op Facebook tussen een eigen video en een Youtube video

Volgens een onderzoek van SearchEngine Journal bereikt een eigen video op Facebook gemiddeld twee keer zoveel mensen. Daarnaast is de interactie van een eigen video op Facebook vele male hoger. Volgens het onderzoek genereert een originele video twee keer meer likes, wordt het bericht drie keer meer gedeeld en reageren zeven keer zoveel mensen op het bericht. Dat een eigen video meer interactie (betrokkenheid) oplevert heeft een direct gevolg voor het bereik.

#4 Zorg voor interactie en creëer betrokken fans

Bij de meeste ondernemers en marketeers is dit natuurlijk bekend. Hoe meer interactie je hebt met je fans, hoe beter voor het algoritme, hoe groter je bereik op Facebook zal zijn. Facebook is en blijft een social media platform wat het doel heeft om mensen met elkaar te verbinden. Hierdoor is het belangrijk dat je interactie hebt met je fans. Dit kan zijn in de vorm van liken of delen van berichten, reageren of klikken op berichten, lezen van berichten, een review achterlaten, etc.

Voor het genereren van deze interactie kun je beter geen gebruik maken van like, share en winacties of plaatjes met de tekst: ‘like als je deze lief vindt’ om interactie bij je fans uit te lokken. Facebook heeft deze acties verboden, omdat de interactie die mensen aangaan met je pagina ‘nep’ is. Een persoon heeft namelijk niet het bericht geliked en gedeeld omdat hij/zij het een leuk bericht vond, maar omdat hij/zij iets kon winnen.

Het generen van de interactie is  voor veel ondernemers geen gesneden koek. Het uitlokken van een reactie bij je fans is een goede manier om interactie te creëren. Een reactie uitlokken kan door je fans een vraag te stellen, te betrekken bij je bedrijf, de mening van je fans vragen, etc. Dit hoeft niet altijd een reactie op je bericht te zijn, maar kan ook door middel van de like knop (Like, hartje, blij gezicht, boos gezicht, etc) of via de poll-functie van Facebook. De mogelijkheden zijn hierin zogezegd eindeloos.

Niet elk bericht is hetzelfde, maar op het moment dat een bepaald bericht meer interactie oplevert dan is dit een teken dat je fans het bericht leuk of interessant vinden. Probeer dus eenzelfde soort bericht vaker te plaatsen, maar plaats nooit hetzelfde bericht nog een keer.

#5 Ga in de schoenen van je fans staan

Om relevant te blijven voor je fans is het belangrijk om te weten welke contentbehoeften je fans hebben. Willen je fans geïnformeerd of geïnspireerd worden of willen ze juist de interactie met je aangaan? De personen die je pagina leuk vinden hebben dit gedaan met een reden. Wat je fans van je willen zien is dus een raakvlak tussen de onderwerpen waar over jij wilt praten en waarover je fans willen praten.

Wat zijn de contentbehoeften van je fans

Het raakvlak tussen jou en je fans. Waarover willen jij en zij praten?

Het is belangrijk dat je in de schoenen van je fans gaat staan, om te kijken of de berichten die je plaatst gaan over de onderwerpen waar je fans over willen praten. Belangrijk is dat jij in je berichten niet te commercieel bent. Je fans willen niet alleen maar commerciële berichten zien, maar juist een relatie met je aangaan. De 80/20 regel is hierbij een goed hulpmiddel. Zorg ervoor dat 80% van je berichten de focus heeft om een relatie met je fans op te bouwen. De overige 20% van je berichten kunnen commercieel ingestoken zijn (aanbiedingen, assortiment, winacties, etc).

#6 Plaats berichten met links naar externe kwaliteitsartikelen

Doorlinken in berichten naar webpagina’s is goed voor het vergroten van je bereik op Facebook. Zijn er veel mensen die op op de link klikken? Dan zal het meer mensen bereiken. Let wel op dat je geen link plaatst naar broodjeaapverhalen of pure zelfpromotie. Facebook heeft sinds dit jaar veel maatregelen genomen om nep nieuws op het platform zoveel mogelijk te voorkomen. Om deze reden is het belangrijk dat je linkberichten plaatst die doorlinken naar kwaliteitsartikelen.

Bij het plaatsen van een linkbericht is het verstandig dat je de link plaats als preview en niet in de tekst zelf. Het algoritme geeft berichten met een preview namelijk voorrang op berichten met een link in de tekst. Facebookberichten met een preview genereren dus een groter bereik. Om nep nieuws tegen te gaan heeft Facebook de mogelijkheid om de preview van linkberichten aan te passen verwijdert. Toch zijn er nog mogelijkheden om de preview te veranderen.

Ontdek hier hoe jij de preview van linkberichten kunt aanpassen.

Linkbericht op facebook met preview

Een voorbeeld van een linkbericht op Facebook met een preview

Maak geen gebruik van clickbait titels in je linkberichten op Facebook. Een clickbait titel is een titel die nieuwsgierigheid bij men opwekt en zo overdreven of over gedramatiseerd is dat mensen geneigd zijn op de link te klikken. Uiteindelijk blijkt het achterliggende artikel niet zo informatief, leuk of opzienbarend als de titel suggereerde.

Facebook heeft een hekel aan clickbait titels, omdat deze Facebookberichten in de weg staan van kwalitatief goede Facebookberichten. Berichten met clickbait titels worden bestraft en zullen dus minder mensen bereiken, zodat de goede Facebookberichten meer plek hebben in het nieuwsoverzicht.

Vond je dit artikel waardevol? Laat het weten in een reactie! 🙂