Het Facebook nieuwsoverzicht gaat drastisch veranderen. Dit heeft Facebook vandaag aangekondigd. De komende maanden zal deze verandering worden doorgevoerd. De grote verandering die wordt aangebracht in het nieuwsoverzicht heeft een positieve invloed op het gebruik van Facebook door personen, maar een negatieve invloed voor de zichtbaarheid van bedrijfspagina’s in het nieuwsoverzicht op Facebook.

Ook voor ons was het even schrikken toen Facebook deze verandering kenbaar maakte. Facebook voert regelmatig veranderingen door in het nieuwsoverzicht. Veel van deze veranderingen bestaan vaak uit veel woorden met weinig bijzonderheden. Bijvoorbeeld de verandering waarin Facebook heeft aangekondigd om engagement bait en clickbait aan te pakken. Dit zijn belangrijke veranderingen voor het platform, maar als ondernemer en marketeer is het eenvoudig om een workaround te bedenken voor deze ‘regels’. Dit keer ligt dat echter anders…

Voordat je verder leest, wil ik een ding zeggen. Tot op heden weten we niet hoeveel impact deze verandering zal hebben op onze Facebookpagina’s. Dit weten we pas als de verandering is doorgevoerd.

Wat houdt de update van het Facebook nieuwsoverzicht in?

“Bringing People Closer Together” zo luidt de titel van het persbericht dat is geschreven door Adam Mosseri, Head of News Feed. Hieronder een citaat van Adam Mosseri uit het persbericht:

“Facebook was built to bring people closer together and build relationships. One of the ways we do this is by connecting people to meaningful posts from their friends and family in News Feed. Over the next few months, we’ll be making updates to ranking so people have more opportunities to interact with the people they care about.“

Of hoe Mark Zuckerberg de update verwoordt:

Update Facebook Nieuwsoverzicht - verklaring Mark Zuckerberg

Het Facebookbericht van Mark Zuckerberg over de update van het Facebook nieuwsoverzicht. (klik op de afbeelding voor het volledige bericht)

Facebook is opgericht om ervoor te zorgen dat relaties tussen mensen versterken. Dit door het verbinden van mensen via berichten van vrienden en familie. Facebook heeft gemerkt dat er echter een andere trend op het platform aan het ontstaan is, namelijk dat mensen steeds meer berichten zien van Facebookpagina’s en urenlang door berichten scrollen zonder echt zinvolle interactie.

Door deze nieuwe update geeft Facebook berichten die conversaties en betekenisvolle interacties tussen mensen veroorzaken meer prioriteit en voorrang in het nieuwsoverzicht. Maar wat houdt dit precies in? Hiervoor kijken we naar een aantal punten in het bericht van Mark Zuckerberg.

“We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That’s why we’ve always put friends and family at the core of the experience.”

“But recently we’ve gotten feedback from our community that public content — posts from businesses, brands and media — is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.”

Als bedrijf op Facebook zien we hier direct een probleem. Mark geeft namelijk aan dat Facebook persoonlijke interactie als de belangrijkste ervaring op Facebook wordt gezien. Interactie met Facebookpagina’s en bedrijven is prima, maar dit soort ineracties zijn er teveel waardoor mensen bijna alleen maar aan het interacteren zijn met pagina’s en niet met personen. Dit wil Facebook niet, want ze willen mensen juist bij elkaar brengen.

“The research shows that when we use social media to connect with people we care about, it can be good for our well-being. We can feel more connected and less lonely, and that correlates with long term measures of happiness and health. On the other hand, passively reading articles or watching videos — even if they’re entertaining or informative — may not be as good.”

Wat Mark Zuckerberg hiermee wil zeggen is dat uit onderzoek blijkt dat social media wel degelijk goed zijn voor ons, zolang we interactie aangaan met andere personen. Interactie met bedrijven zoals lezen van artikelen, bekijken van video’s, zowel informatief als voor ons plezier is passief en daarmee minder waardevol.

De onderzoeken tonen aan dat persoonlijke interactie met andere personen op social media goed is. Facebook heeft gemerkt dat deze interacties verminderen op haar platform. Reden tot verandering. Deze verandering (update) zorgt ervoor dat er meer berichten van vrienden, familie en groepen en minder berichten van bedrijven worden weergegeven in het Facebook nieuwsoverzicht

“The first changes you’ll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups.”

Betekent dit dat je als bedrijf op Facebook hierdoor niemand tot bijna niemand meer bereikt met je Facebookpagina?!

“As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people”

Dit klinkt best verwarrend toch? We gaan minder berichten van bedrijven, merken en media in het Facebook nieuwsoverzicht zien. Het gevolg is dus dat je als bedrijf minder mensen gaat bereiken. Dit geldt niet voor Facebookberichten van bedrijven die een betekenisvolle interactie tussen personen uitlokken. Dit soort berichten worden meer weergegeven in het nieuwsoverzicht.

Maar hoe zorg je ervoor dat mensen bij jouw bericht deze interactie met elkaar aangaan? Mark Zuckerberg geeft een voorbeeld:

“For example, there are many tight-knit communities around TV shows and sports teams. We’ve seen people interact way more around live videos than regular ones. Some news helps start conversations on important issues. But too often today, watching video, reading news or getting a page update is just a passive experience.”

Wat Mark Zuckerberg aangeeft is dat mensen op Facebook wel degelijk je video’s bekijken of je artikelen lezen, maar dat het hierbij blijft. Hierdoor gebruiken mensen het platform voor zichzelf zonder leuke, interessante ervaringen te delen met vrienden en familie. Kortom: Facebook levert in dit geval geen bijdrage aan het bij elkaar brengen van mensen.

Concluderend kunnen we dus stellen: Zolang je ervoor zorgt dat mensen onderling interacteren bij je berichten zal je bericht nog steeds bij veel mensen in het nieuwsoverzicht voorbijkomen. Dit kunnen berichten zijn die een discussie uitnodigen in de comments en berichten die je wilt delen en waar je op reageert – of dat nu een bericht is van een vriend die advies zoekt, een vriend die om aanbevelingen voor een reis vraagt of een nieuwsartikel of video die veel discussie oproept. Facebook heeft ontdekt dat dit al meer het geval is bij het publiceren van Live video’s ten opzichte van opgenomen video’s. Meer inzetten op Live video en daarbij een onderlinge discussie uitlokken zou uitkomst moeten bieden. Wij gaan in elk geval binnenkort testen met Live video’s waarbij we stellingen uiteenzetten met het doel om deze onderlinge interactie tussen personen op gang te brengen. We houden je op de hoogte.

Video uitleg bij de update:

Bekijk hier de video van Facebook waarin deze update wordt uitgelegd:

Maak geen gebruik van Engagement Bait.

Nu het reacties en interacties op berichten nog belangrijker zijn geworden kan ik me voorstellen dat je gebruikers gaat aansporen om te reageren op je Facebookberichten met zinnen als: “Tag degene die het eerste in je opkomt bij het zien van deze video!”

Maak geen gebruik van dit soort teksten in je bericht. Dit zijn namelijk geen betekenisvolle interacties voor gebruiker en Facebook weet dit, want dit wordt gezien als Engagement Bait. Zoals Adam Mosseri aangeeft in het persbericht van Facebook:

“Using ‘engagement-bait’ to goad people into commenting on posts is not a meaningful interaction, and we will continue to demote these posts in News Feed.”

Facebookberichten die gebruik maken van Engagement Bait zullen veel lager scoren en daardoor minder mensen bereiken.

Wat voor gevolgen heeft deze update voor bedrijven?

Wat de precieze gevolgen zullen zijn is nog niet bekend. Dat wordt bekend op het moment dat de update volledig is doorgevoerd. De verwachting die wij hebben is dat het bereik van Facebookpagina’s over het algemeen zal dalen. Dit kunnen we niet met zekerheid zeggen, omdat de vorige updates van Facebook hierin geen grote impact hadden. Het is niet bekend of deze update ook gevolgen zal gaan hebben voor advertenties.

Mijn reactie bij deze update

Is het terecht dat Facebook deze update gaat doorvoeren? Ik vind het lastig om deze vraag te beantwoorden, omdat iedereen Facebook op een andere manier gebruikt.

Aan de ene kant merk ik ook dat er veel Facebookpagina’s zijn die berichten plaatsen waarbij je gemanipuleerd wordt om een reactie te plaatsen. Denk hierbij aan nieuwsberichten over veel besproken onderwerpen, waarbij de combinatie tussen de titel en het bericht je verleidt om te reageren op het bericht.

Aan de andere kant merk ik als gebruiker dat er steeds meer berichten van Facebookpagina’s in mijn Facebook nieuwsoverzicht voorbijkomen. Vind ik dit erg? Nee niet altijd, omdat ik de berichten van de Facebookpagina’s leuk en/of interessant vind. Echter plaats ik (bijna) nooit een reactie bij deze berichten. Gaat deze update ervoor zorgen dat ik deze berichten dan niet meer te zien krijg? Ik hoop het niet.

Natuurlijk beveelt Facebook het aan om de functie “Als eerste weergeven” te gebruiken voor Facebookpagina’s waarvan je de berichten wilt zien. Maar hoeveel van mensen gebruiken deze functie? Ik zelf wel, maar voor een zeer geselecteerd aantal pagina’s.

Nieuwsoverzicht als eerste weergeven

Wij zijn zeer benieuwd naar jouw reactie op deze update. Gaat Facebook hierdoor de goede kant op of juist niet?