Soms kom je weleens link-berichten in het nieuwsoverzicht tegen van bedrijfspagina’s met een titel die aanspoort om meer te lezen of door te klikken. Oftewel clickbait binnen Facebook. Ik ben ervan overtuigd dat jij – net als ik overigens – jezelf er wel eens op hebt betrapt dat je jezelf iets te gemakkelijk liet verleiden om te klikken.

Vaak zijn het titels als: “Dit is de reden waarom jouw Facebooklikes niet groeien, lees nu waarom!” en “Je Zult Nooit Geloven Wie Compleet Los Ging En Viel Op De Rode Loper”. Veel Facebookpagina’s maken gebruik van dergelijke titels. Deze titels worden ook wel clickbait-titels genoemd, maar wat is dat precies en waar ligt binnen Facebook de grens

Clickbait binnen Facebook wat is het?

Clickbait binnen Facebook houdt in dat een Facebookpagina een link naar een artikel of webpagina deelt waarbij de titel dermate spectaculair is dat het nieuwsgierigheid opwekt en dusdanig overdreven en over gedramatiseerd is dat mensen er zoveel mogelijk op de link zullen klikken. Het achterliggende artikel is uiteindelijk niet zo leuk, informatief, opzienbarend als de titel van het artikel suggereert.

In het alledaagse leven worden we overspoeld met Facebookberichten die dergelijke titels bevatten, hier een paar voorbeelden.

Clickbait binnen Facebook

Voorbeelden van clickbait binnen Facebook. Dit zijn Facebookberichten die clickbait bevatten

Clickbait is niet iets wat geheel nieuw is. Vroeger maakte de kranten namelijk ook gebruik van dit fenomeen, alleen dan wel zonder de clicks natuurlijk. Kranten hadden in die tijd vaak te maken met concurrentie en probeerde door aantrekkelijke titels elkaars aandeel in de markt te veroveren. Geheel logisch toch? Maar wat is tegenwoordig het doel van clickbaiting op het internet?

Clickbait in 20e eeuw

Voorbeelden van clickbait titels gedurende de 20e eeuw

Wat is het doel van clickbait-titels?

Het doel van clickbait is heel simpel, er is namelijk maar één doel: zoveel mogelijk bezoekers naar de website sturen Meestal is de achterliggende gedachte om zoveel mogelijk inkomsten uit advertenties van de website te genereren. Immers, hoe meer mensen naar de website komen, hoe meer mensen dergelijke advertenties te zien krijgen. Extra inkomsten dus.

Waarom is clickbait zo effectief?

Dit heeft een simpele reden, namelijk: Onze hersenen kunnen er niet tegen als er ontbrekende informatie wordt gegeven. Kijk maar even naar de fictieve titels die staan weergegeven in intro. Deze titels zorgen voor bepaalde reacties van jouw hersenen, namelijk: “Wat is deze reden?” “Wat is er gebeurd?” “Wie ging er compleet los?”. Deze titels roepen dus nieuwsgierigheid bij jou op. De vragen die door jou hoofd gaan wil jij het liefste beantwoord hebben. Het gevolg hiervan is dat jij het artikel opent (dus klikt), omdat jij de ontbrekende informatie graag wilt weten. Nadat jij hebt geklikt kom jij daarna achter dat de pagina niet de informatie geeft die jij had verwacht.

Clickbait-titels zijn dus zeer effectief om mensen op jouw artikel/pagina te laten klikken. Maar waarom is het dan niet goed voor jouw Facebookpagina en waarom is Facebook steeds meer bezig om clickbait aan te pakken?

Waarom wil Facebook clickbait zoveel mogelijk op haar platform voorkomen? (waar ligt de grens)

Sinds 2014 is Facebook stappen aan het ondernemen om clickbait-incidenten op haar platform te verminderen. Maar waarom? Facebook heeft een hekel aan clickbait-berichten, omdat deze volgens Facebook andere Facebookberichten in de weg staan op de tijdlijn, zoals die van vrienden en pagina’s waar mensen echt om geven. Maar hoe bepaalt Facebook wat een click-baiting bericht is?

Enerzijds kijkt Facebook hoe lang mensen spenderen aan het lezen van het artikel buiten Facebook. Als mensen klikken op een link en een relatief lange tijd besteden aan het lezen, dan is dat een teken dat het artikel waardevol is. Als mensen klikken en gelijk terugkomen naar Facebook, dan wekt dat de suggestie dat zij niet vonden waar zij naar op zoek waren. Ondertussen heeft Facebook verschillende updates doorgevoerd om clickbaiting nog beter te herkennen en kijkt het naar meer kenmerken dan hierboven weergegeven.

Welke updates heeft Facebook de laatste jaren doorgevoerd?

De eerste update vond plaats in 2014. Facebook begon toen artikelen te belonen op basis van waardering van het artikel in tegenstelling tot het aantal kliks naar het artikel. Naast deze update in 2014 heeft Facebook meer updates uitgevoerd om clickbaiting tegen te gaan. Hieronder een overzicht van deze updates.

Facebook tegen clickbait

Facebook voert updates uit om clickbait te bestrijden.

Vermijd berichten die uitsluitend bedoeld zijn om interactie te stimuleren – 1 februari 2016

Facebook geeft met deze update aan dat het niet gewenst is om berichten te posten die louter als doel hebben om likes, reacties en deelacties te ontvangen. Vind jij berichten interessant, leuk, grappig of informatief, dan is interactie hierop volgens Facebook een logisch vervolg. Met deze update wil Facebook het aantal klikken op een bericht in balans brengen met het aantal mensen die hebben aangegeven dit soort berichten aan de bovenkant van het nieuwsoverzicht te willen zien.

Het advies van Facebook is daarom dat het beter is om mensen niet te stimuleren actie te ondernemen, zoals klikken. De kans is namelijk groot dat dit alleen maar leidt tot tijdelijke pieken in de statistieken die door het algoritme van Facebook daarna weer terug in balans worden gebracht.

Stop met click-baiting (nieuwe update) – 4 augustus 2016

In 2014 gaf Facebook aan op een andere manier naar artikelen te kijken. Pas sinds de update van augustus 2016 is Facebook echter in staat om redelijk gericht bepalen of er sprake is van click-baiting op basis van de analyse van titels. Facebook heeft namelijk duizenden titels geanalyseerd, om kenmerken te ontdekken waaraan zij clickbait-titels kunnen herkennen.

Facebook bepaalt aan de hand van twee kenmerken of een titel een clickbait-titel is. Deze kenmerken zijn:
1) Wanneer de titel informatie achterhoudt, welke noodzakelijk is om te begrijpen waar de inhoud van het artikel over gaat;
2) Als de titel het achterliggende artikel ophemelt om misleidende verwachtingen te creëren voor de lezer.

Wat is het gevolg op facebook als jij toch dergelijke titels gebruikt?
Berichten van Facebookpagina’s en websites die regelmatig dit soort titels gebruiken, zullen lager worden gerangschikt in het nieuwsoverzicht. Laat je dus niet verleiden om een dergelijke titel te gebruiken. De kans is groot dat Facebook hierdoor jouw bericht aan minder mensen laat zien.

Nieuwe updates voor nog minder click-baiting titels – 17 mei 2017

Met de deze update kan Facebook voortaan voor ieder Facebookbericht nagaan of er sprake is van clickbaiting. In het begin analyseerde Facebook alleen verschillende clickbait-titels met elkaar, om te achterhalen waaruit deze bestaan.

Behalve dat Facebook naar de titel kijkt van het bericht, analyseert Facebook nu ook de titel in relatie tot de content van het bericht, zodat clickbait sneller herkend wordt. Als de titel informatie achterhoudt of zeer overdrijft in relatie met de content van het bericht dan zal dit worden gezien als clickbait.

Nieuwe update om click-baiting bij video’s tegen te gaan – 17 aug 2017

Dit is de meest recente update van Facebook om clickbaiting tegen te gaan. Deze update houdt in dat Facebook berichten gaat straffen die clickbaiting veroorzaken bij video’s. Facebook heeft ontdekt dat er binnen de preview van link-berichten op Facebook een neppe play-button is gefotoshopt binnen een foto. Hierdoor lijkt het net een video, waardoor mensen op de play-button klikken. Op het moment van klikken start er geen video (die is er namelijk niet), maar word jij doorverwezen naar een website.

Clickbai op Facebook bij video's

Op deze manier proberen pagina’s mensen op berichten te laten klikken om de video af te spelen.

Facebook wil deze berichten en berichten met een foto met een neppe play-button niet in hun nieuwsoverzicht hebben, omdat hierdoor de gebruikservaring wordt verlaagd. De gebruikers verwachten een video, maar krijgen deze niet te zien. Berichten met dergelijke clickbait-kenmerken zullen door Facebook gestraft worden en minder mensen bereiken.

Hoe kun jij clickbaiting herkennen & wat kun jij doen tegen clickbaiting?

In de intro van de blog heb ik je al een aantal voorbeelden laten zien van titels die als clickbaiting worden beschouwd. Clickbait-titels te herkennen aan verschillende schrijfwijze en opbouw van de titel. Hieronder enkele voorbeelden:

“7 feiten die jij als ondernemer moet weten over…”
“Je raad nooit wat er toen gebeurde, het zal je verrassen!”
“Hier moet jij je in herkennen…”
“Zo verdien 30.000 euro per maand vanaf je laptop. Dit moet jij weten!”
“Je gelooft nooit wat jij ziet op deze video, bekijk het nu!”

Er zijn nog talloze andere voorbeelden te bedenken, maar ik denk dat jij met deze voorbeelden voortaan prima in staat bent om zelf click-baiting te onderscheiden van normale titels.

Tips waarmee jij clickbait binnen Facebook kunt voorkomen:

Nu jij weet wat clickbait is, waarom Facebook tegen dit fenomeen is, welke updates Facebook heeft uitgevoerd en hoe jij clickbaiting kunt herkennen is het de zaak om dit zoveel mogelijk te voorkomen op jouw Facebookpagina. Hieronder heb ik daarom ook verschillende tips voor je opgeschreven:

Tip 1: Vermijd titels die misleidend zijn.
Dit is heel logisch, maar toch komt het vaak voor dat mensen per ongeluk toch een misleidende titel hebben. Zorg er dus altijd voor dat jouw titel geen essentiële informatie achterhoudt. Zorg dus dat jouw titel voldoet aan hetgeen wat lezers kunnen verwachten op jouw pagina.

Tip 2: Gebruik bij het delen van linken naar jouw website de previewfunctie in plaats van een link in de tekst van je berichten.
De previewfunctie activeert automatisch wanneer je een link typt bij een nieuw bericht, gevolgd door een spatie. Niet alleen zorgt een previewfunctie voor meer bereik, maar de afbeelding en titel zorgen samen voor meer herkennen dan een link die je uitsluitend in de tekst van je bericht hebt verwerkt.

Tip 3: In plaats van alleen te stimuleren dat mensen snel zullen klikken, wees duidelijk wat mensen kunnen verwachten wanneer ze klikken.
Wanneer mensen een webpagina openen die aansluit bij hun verwachten, blijven zij significant langer aanwezig op je website. Ook zullen zij eerder doorklikken naar meerdere pagina’s op jouw website. Het bounce-percentage (percentage personen die direct terug klikken naar Facebook) wordt namelijk door Facebook meegenomen in de beoordeling van clickbaiting.

Tip 4: Houd je aan de regels binnen Facebook.
De updates die hierboven staan weergegeven, geven duidelijk aan waar Facebook op let bij het herkennen van clickbaiting. Zorg er dus voor dat jij deze fouten niet maakt. Natuurlijk kun je er soms mee wegkomen, wanneer je een regel overtreedt. Dat geldt niet alleen bij een snelheidsovertreding in het verkeer, maar ook bij Facebook. De risico’s nemen echter exponentieel toe wanneer je de regels van Facebook structureel blijft overtreden.